Curry Express Picture

Ακούμε συχνά  για την έννοια της «καινοτομίας» και τη σημασία της στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας μίας επιχείρησης, ενός οργανισμού, ή ακόμη και μίας χώρας.  Η λέξη καινοτομία χρησιμοποιείται τόσο συχνά, που πλέον το περιεχόμενό της έχει αρχίσει να χάνει το πραγματικό του νόημα και σημασία.  Τι είναι η καινοτομία λοιπόν;  Όπως αναφέρει ο γνωστός συγγραφέας Scott.  D. Anthony στο βιβλίο του «The Little Black Book of Innovation», η καινοτομία είναι «η διαδικασία που συνδυάζει την ανακάλυψη μίας ευκαιρίας, την αποτύπωση μιας ιδέας για την αξιοποίησή της και τέλος, την υλοποίηση της ιδέας για την επίτευξη αποτελεσμάτων». Με απλά λόγια, η καινοτομία αφορά σε «κάτι διαφορετικό που έχει αντίκτυπο».

Οι παραπάνω ορισμοί αποτελούν ένα χρήσιμο εργαλείο προκειμένου να αξιολογήσουμε πρακτικά αν μία επιχείρηση είναι «καινοτόμα».  Ωστόσο, στην προσπάθειά αυτή, ασυνείδητα θέτουμε τεχνητούς περιορισμούς οι οποίοι μας αποπροσανατολίζουν και κρύβουν τη μεγάλη εικόνα.  Για παράδειγμα, είναι σύνηθες όταν ακούμε για καινοτόμες επιχειρήσεις το μυαλό μας να στρέφεται σε νεοφυείς εταιρίες από το χώρο της τεχνολογίας, ή σε μεγάλους επιχειρηματικούς κολοσσούς όπως είναι η Apple, η Google και η Amazon.  Καινοτόμα επιχείρηση ωστόσο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ακόμη και το κουρείο της γειτονιάς μας, υπό την προϋπόθεση ότι προσφέρει «κάτι διαφορετικό που έχει αντίκτυπο». Το κριτήριό άλλωστε δεν είναι ούτε ο τζίρος, ούτε η τεχνολογία και φυσικά ούτε ο κλάδος.  Επιπρόσθετα, μία ακόμη περιοριστική πεποίθηση για την καινοτομία έγκειται στην ταύτιση της έννοιας με την ανάπτυξη ενός νέου προϊόντος.  Η καινοτομία στο πλαίσιο μιας επιχείρησης μπορεί να εμφανίζεται όχι με έναν, αλλά με δέκα (!) διαφορετικούς τρόπους, όπως ενδεικτικά μπορεί να είναι το μοντέλο εσόδων, η οργανωτική δομή, οι διαδικασίες ή το προϊόν.

The 10 Types of Innovation Framework
The 10 Types of Innovation Framework
 

Ζωντανή απόδειξη των παραπάνω αποτελεί το Curry Express, ένα μικρό ινδικό εστιατόριο (street food) που έχει φέρει τον παλμό την ινδικής γαστρονομίας μέσα στην καρδιά της Αθήνας.  Το Curry Express είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα καινοτομίας, σε ένα «κορεσμένο» (κατά πολλούς) κλάδο στην Ελλάδα, την εστίαση.  Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε η Ina, η ιδιοκτήτρια του εστιατορίου, είχαμε τη δυνατότητα να εξερευνήσουμε τα μυστικά επιτυχίας του Curry Express, αλλά και να γευτούμε τη μοναδική ινδική κουζίνα σε μία «street food» εκδοχή.  Το εστιατόριο ξεκίνησε να λειτουργεί το καλοκαίρι του 2020, ενώ όπως ανέφερε η Ina έχει μείνει «ανέγγιχτο» από την πανδημία του COVID-19, καθώς λειτουργεί μόνο με παραγγελίες.  Η καινοτομία του Curry Express πλαισιώνεται γύρω από τρεις διαστάσεις, του προϊόντος, της εμπειρίας του πελάτη και της «παραγωγικής διαδικασίας».

Η περίπτωση του Curry Express

Ζωντανή απόδειξη των παραπάνω αποτελεί το Curry Express, ένα μικρό ινδικό εστιατόριο (street food) που έχει φέρει τον παλμό την ινδικής γαστρονομίας μέσα στην καρδιά της Αθήνας.  Το Curry Express είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα καινοτομίας, σε ένα «κορεσμένο» (κατά πολλούς) κλάδο στην Ελλάδα, την εστίαση.  Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε η Ina, η ιδιοκτήτρια του εστιατορίου, είχαμε τη δυνατότητα να εξερευνήσουμε τα μυστικά επιτυχίας του Curry Express, αλλά και να γευτούμε τη μοναδική ινδική κουζίνα σε μία «street food» εκδοχή.  Το εστιατόριο ξεκίνησε να λειτουργεί το καλοκαίρι του 2020, ενώ όπως ανέφερε η Ina έχει μείνει «ανέγγιχτο» από την πανδημία του COVID-19, καθώς λειτουργεί μόνο με παραγγελίες.  Η καινοτομία του Curry Express πλαισιώνεται γύρω από τρεις διαστάσεις, του προϊόντος, της εμπειρίας του πελάτη και της «παραγωγικής διαδικασίας».

Αρχικά, είναι γνωστό ότι η ινδική γαστρονομία είναι συνυφασμένη με πλούσιες και έντονες γεύσεις που συνοδεύονται από ρύζι, πίτες και έντονα μπαχαρικά.  Το κόστος για ένα πλήρες γεύμα σε ένα ινδικό εστιατόριο της Αθήνας συνήθως ξεπερνά τα 10 ευρώ. Στην περίπτωση του Curry Express ωστόσο, ο καταναλωτής μπορεί να απολαύσει ένα πλήρες γεύμα με μόλις 5 ευρώ (!)  χωρίς να υποστεί εκπτώσεις στην ποιότητα.  Πώς όμως κάτι τέτοιο είναι βιώσιμο για την επιχείρηση; Η απάντηση βρίσκεται στην έννοια της «καινοτομίας του προϊόντος», δηλαδή την «ανάπτυξη» ενός νέου προϊόντος που απηχεί τις ανάγκες των καταναλωτών και δεν υπάρχει διαθέσιμο στην ελληνική αγορά.  Όχι, δε μιλάμε για διπλώματα ευρεσιτεχνίας, συμπράξεις με ερευνητικούς φορείς και εργαστηριακές αναλύσεις. Μιλάμε όμως για την «ένωση»  ξεχωριστών προϊόντων (εν προκειμένω κύριο πιάτο με συνοδευτικό) για τη διαμόρφωση ενός νέου σε πολύ χαμηλότερο κόστος.  Αυτό ακριβώς είναι και ο ορισμός της καινοτομίας κατά τον T.  Freston: “Innovation is taking two things that already exist and putting them together in a new way.”  Τα «bowls» όπως ονομάζονται, περιέχουν μισή ποσότητα ρυζιού και μισή ποσότητα μαγειρεμένου φαγητού, επαρκή όμως για να χορτάσει ένα καταναλωτή. Όπως μας ανέφερε η Ina, τα bowls είναι διαδομένα στην Ινδία, όχι όμως στην Ελλάδα, καθώς η ιδέα αυτή παραπέμπει σε street food το οποίο στην Ελλάδα δεν είναι συνυφασμένο με την ινδική κουζίνα.

Bowl chicken korma with rice
Bowl chicken korma με ρύζι
 

Ένα άλλο στοιχείο το οποίο μας κέντρισε το ενδιαφέρον στο Curry Express έχει να κάνει με την εικόνα του φαγητού. Κάθε μερίδα έχει διαμορφωθεί με τρόπο τέτοιο ώστε να είναι ελκυστική για φωτογράφηση και διαμοιρασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό βεβαίως δεν είναι κάτι καινούργιο. Απεναντίας, αν κανείς εξερευνήσει τις κυρίαρχες τάσεις στον κλάδο της βιομηχανίας τροφίμων, θα διαπιστώσει ότι τα «εμφανίσιμα γεύματα» (visually appealing meals) αποτελούν μία κυρίαρχη τάση που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στον τρόπο παρασκευής και προετοιμασίας του φαγητού προς πώληση.  Η διατροφή πλέον, πέρα από βιοποριστική ανάγκη, αποτελεί μέσο εκδήλωσης του τρόπου ζωής ή ακόμη και των πολιτικών πεποιθήσεων ενός ατόμου. Αν αναλογιστούμε ότι κάθε μήνα τουλάχιστον 250 εκατομμύρια αναρτήσεις με το hashtag #food ανεβαίνουν στο Instagram, τότε μπορούμε να αντιληφθούμε τη σημασία και την τεράστια δύναμη που ασκούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στη βιομηχανία τροφίμων.  Τα «εμφανίσιμα γεύματα» λοιπόν συνδράμουν στη βελτίωση της εμπειρίας του καταναλωτή και ταυτόχρονα συμβάλουν στην ενίσχυση της αναγνωσιμότητας μίας επιχείρησης. Αυτήν ακριβώς την αναδυόμενη τάση εντόπισε το Curry Express, την οποία και ενσωμάτωσε με μεγάλη «μαεστρία» και επιτυχία στα προϊόντα του.

Τέλος, εξίσου ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο τρόπος οργάνωσης της «παραγωγικής διαδικασίας» του εστιατορίου. Συνήθως, οι τιμοκατάλογοι στην πλειοψηφία των ινδικών εστιατορίων απαρτίζονται από μακροσκελείς λίστες με δεκάδες διαφορετικά πιάτα και γευστικές επιλογές.  Στην περίπτωση του Curry Express ωστόσο, έχει υιοθετηθεί μία πιο συντηρητική προσέγγιση με συγκριτικά λιγότερα πιάτα τα οποία έχουν επιλεγεί με γνώμονα την ταχύτητα παρασκευής και τη διατήρηση της υψηλής ποιότητας.  Έτσι η ομάδα του εστιατορίου εστίασε όλη την προσπάθεια στην «τυποποίηση» της παραγωγικής διαδικασίας,  επιδιώκοντας ταυτόχρονα μικρές αλλά εξίσου σημαντικές βελτιώσεις στην ποιότητα των προσφερόμενων προϊόντων (incremental innovation).  Συνεπώς, αυτός είναι και ένας παράγοντας που συνέβαλε με τη σειρά του στη διατήρηση της υψηλής ποιότητας των προϊόντων σε ένα αρκετά χαμηλότερο κόστος συγκριτικά με τον ανταγωνισμό.

Curry Express Restaurant
Το εστιατόριο Curry Express
 

Η περίπτωση του Curry Express αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα καινοτόμας επιχείρησης που σπάει τα στερεότυπα και αναδεικνύει το πλήθος των διαφορετικών εκφάνσεων με τις οποίες μπορεί να εμφανιστεί και να εφαρμοστεί η καινοτομία στο πλαίσιο μίας επιχείρησης ή ενός οργανισμού. Αυτές οι μικρές διαφοροποιήσεις ως προς την παραγωγική διαδικασία, το προσφερόμενο προϊόν και την εμπειρία του πελάτη, είναι «το διαφορετικό» που αναφέρει ο Scott.  D. Anthony στον ορισμό του για την καινοτομία.  Τι και αν δεν έχουμε τεχνολογίες αιχμής, ερευνητικό προσωπικό και pitch deck; Έχουμε αντίκτυπο και εν τέλη αυτό είναι που μετράει…

Το παραπάνω άρθρο δημοσιεύτηκε στη σελίδα innovationmanagement.se από Συμβούλους της εταιρίας Seven Sigma.


Προσθήκη νέου σχολίου

Απλό κείμενο

  • Δεν επιτρέπονται ετικέτες HTML.
  • Αυτόματες αλλαγές γραμμών και παραγράφων.
  • Οι διευθύνσεις ιστοσελίδων και οι διευθύνσεις email μετετρέπονται σε συνδέσμους αυτόματα.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.